Ako vybrať cestné tretry
Cestné tretry majú rovnako ako špecializovaná obuv pre ostatné cyklistické disciplíny za úlohu dokonale podoprieť chodidlo a zafixovať nohu, aby umožnili čo najefektívnejší prenos síl od cyklistu do pedálov. K ich špecifikám naopak patrí nízka hmotnosť, dobré vetranie a zvyčajne aj absencia prvkov umožňujúcich dlhšiu chôdzu.
Ak si nebudete vedieť rady ani po prečítaní článku, nezabudnite, že nie sme len e-shop. Radi vás privítame priamo v našej kamennej predajni, kde vám naši cyklistickí špecialisti pomôžu s výberom vhodného modelu cestných tretier.
Pri výbere cestných tretier sa zamerajte najmä na tuhosť podrážky, spôsob zapínania a systém upnutia k pedálom. Okrem toho si všímajte, či sú tretry ľahké a dobre vetrané.
Kvalitné cestné tretry majú:
- tuhú a hladkú podrážku, ktorá neumožňuje dlhšie chodenie
- nízku hmotnosť
- dobrú priedušnosť a vetranie
- pevné upnutie nohy
Tuhá a hladká podrážka
Cestná cyklistika je zameraná viac na výkon a rýchlu, efektívnu jazdu, preto je základom cestných tretier tuhá a úplne neohybná podrážka. U najlepších modelov býva z karbonu, ktorý vyniká vysokou tuhosťou pri zachovaní nízkej hmotnosti, ale dostatočnú tuhosť poskytujú kompozitové materiály.
Tuhosť podrážky udáva index tuhosti (niekedy sa hovorí aj o flexi), ktorý dosahuje u závodných modelov čísla 13, u športových a výkonnostných okolo 8-10. Tretry s mäkšími podrážkami sú určené skôr pre rekreačnú jazdu.
Podrážka cyklistických tretier je najmä z dôvodu zachovania čo najnižšej hmotnosti úplne hladká, takže umožňuje len krátke pešie presuny. Na rozdiel napríklad od MTB tretier, ktoré sú vybavené plastovými výstupkami, umožňujúcimi v prípade potreby bezpečnú chôdzu či beh terénom vo chvíli, keď už nemožno prejsť, sa u cestných tretier s týmto prípadom nepočíta.
Nízka hmotnosť
Ako už bolo povedané, cestné tretry sú konštruované na čo najnižšiu hmotnosť, pretože najmä pri dlhších jazdách či pretekoch je každý gram navyše cítiť na výkone, únave aj výslednom čase. Najlepšie modely cestných tretier vážia okolo 400 gramov na pár, výkonnostné cestné tretry potom približne o 150-200 gramov viac. Pre porovnanie, najlepšie dostupné MTB tretry dosahujú práve hmotnosť okolo 600 gramov na pár, výkonnostné potom okolo 700 gramov a viac.
Dobrá priedušnosť a vetranie
Prevedenie cestných tretier obvykle počíta s tým, že na cestnom bicykli je jazdec prevažne v režime vysokej fyzickej aktivity, kedy sa telo zahrieva. Preto je materiál cestných tretier zvyčajne tenký, priedušný, na vhodných miestach perforovaný. Niektoré modely tretier ponúkajú dokonca vetracie kanáliky v podrážke alebo v špičke topánky.
Tieto vlastnosti sa samozrejme netýkajú zimných cestných tretier, ktoré sú naopak vyrábané s ohľadom na dobré zateplenie a vysokú nepremokavosť.
Pevné upnutie nohy
Spôsob upnutia nohy je pre výkon veľmi dôležitý, pretože vo voľnej alebo zle utiahnutej topánke sa zbytočne stráca veľa vynaloženej energie. Najlepšie modely cestných tretier disponujú takzvaným boa systémom, ktorý nohu dokonale utiahne pomocou tenkého oceľového lanka ovládaného dvoma otočnými kolieskami. Výhodou tohto systému je okrem vynikajúceho držania nohy aj jednoduchá manipulácia a rýchle dotiahnutie alebo naopak uvoľnenie nohy (stačí stlačenie kolieska).
U cestných modelov nájdeme tiež zapínanie na pracky alebo - u výkonnostných a rekreačných modelov na suché zipsy. Súčasným trendom je potom návrat klasických šnúrok. U rôznych modelov tretier sa môžeme stretnúť s kombináciou upínacích systémov, napríklad pracka + suchý zips, šnúrky + suchý zips a pod. Záleží skôr na tom, čo sa ktorému jazdcovi najviac osvedčí.
Kompatibilita s nášlapnými pedálmi
Pri výbere cestných treter sa nezabudnite uistiť, či sú kompatibilné so zámkami nášlapných pedálov na vašom bicykli. Na rozdiel od MTB tretier, ktoré využívajú prakticky iba 2-dierový štandard, je situácia u cestných tretier komplikovanejšia. Na cestnom bicykli síce možno využiť klasický SPD systém, ale kvôli používaniu ťažších prevodov sú bežnejšie a odporúčanejšie systémy 3-dierové (SPD-SL, LOOK, Speedplay, Time).
U vyšších modelov cestných tretier je možné použiť iba pedále s 3-dierovým systémom. Nutné je dodať, že s týmto 3-dierovým systémom je vyrábaná väčšina cestných pedálov. Vzhľadom na veľký počet existujúcich nášlapných systémov sú kufre (zámky) vždy súčasťou balenia nášlapných pedálov, nie tretier.