Ako vybrať cyklistické sedlo

Sedlo je časť bicykla, ktorá prichádza do kontaktu s telom najviac a najvýraznejšie. Preto musíte výberu sedla venovať veľkú pozornosť, pretože nesprávne sedlo nielenže výrazne zníži váš jazdný komfort a pokazí vám zážitok z jazdy na bicykli, ale môže mať aj výrazné negatívne účinky na vaše zdravie.

Tento článok vám pomôže získať základné informácie o tom, ako si vybrať sedlo na bicykel. 

Pri výbere sedla je potrebné zohľadniť niekoľko základných kritérií. V prvom rade by malo vyhovovať anatomickej stavbe vašej panvy so správnou šírkou. Ďalej je potrebné vybrať sedlo s ohľadom na to, kde jazdíte, či v teréne alebo na ceste. Dôležitá je aj frekvencia vašej jazdy a vzdialenosti, ktoré na bicykli bežne prekonávate.

Vhodné modely sediel nájdete v sekcii sedlá.

Krátke video ako vybrať cyklistické sedlo

Cyklistické sedlo v správnej šírke

Šírka sedla je veľmi dôležitým atribútom, pretože ani to najlepšie a najmäkšie sedlo vám nezabezpečí pohodlie, ak nebude zodpovedať šírke vašich sedacích kostí. Túto šírku vám zmeriame v predajni pomocou špeciálneho meradla. Je to vlastne stolička vybavená vankúšom s tvarovou pamäťou, na ktorú si sadnete a vaše sedacie kosti budú do vankúša vytláčať jamky. Podľa ich rozstupu potom môžete určiť, akú šírku sedla potrebujete. Sedlá sú dostupné v šírkach 130, 140, 143, 150, 155, 160 mm a nájdete aj vyslovene rekreačné modely v šírkach 175 a 190 mm. Najbežnejšia šírka sedla pre mužov je 143 mm a pre ženy je to zvyčajne 155 mm. Nenechajte sa zmiasť telesnými proporciami, človek s mohutnou postavou niekedy potrebuje sedlo široké 130 mm, alebo naopak, štíhly človek môže mať sedlové nerovnosti ďaleko od seba a správna šírka sedla pre neho môže byť 150 mm.

-----------

Cestné a MTB sedlá

Správnu šírku sedla už poznáte a môžete pokračovať vo výbere. Teraz sa zamerajte na terén, v ktorom jazdíte. Ak jazdíte po ceste, musíte si vybrať medzi cestnými sedlami. Tieto sedlá sú dlhšie, užšie, ľahšie a vo všeobecnosti o niečo tvrdšie ako sedlá na horský bicykel. Očakáva sa, že na týchto sedlách prekonáte dlhšie vzdialenosti a budete jazdiť často a intenzívne.



Ak jazdíte prevažne v teréne, vyberiete si skôr sedlo určené na horskú cyklistiku. MTB sedlá sa od cestných sediel líšia najmä odolnosťou voči nárazom vznikajúcim pri prejazde nerovným terénom a sú tiež určené na trochu iný spôsob jazdy. Na all-mountain a zjazdovú jazdu sú sedlá o niečo širšie, mäkšie, robustnejšie a tiež ťažšie.

Sedlá pre trekingové a crossové bicykle sú vo všeobecnosti širšie a mäkšie, s väčším polstrovaním, určené predovšetkým na nižší počet najazdených kilometrov a kratší čas v sedle.

Cyklistické sedlo a frekvencia jazdenia

Pri výbere sedla sa však neriaďte striktne podľa terénu, v ktorom jazdíte. Mnoho amatérskych jazdcov na šotolinových alebo dokonca horských bicykloch používa cestné sedlá kvôli ich nižšej hmotnosti a väčšej tvrdosti. Nebojte sa tvrdosti sedla, skúsenosti ukazujú, že častá a dlhodobá jazda spôsobuje väčšiu záťaž chrbta, paradoxne na mäkších a viac polstrovaných sedlách. Rozhodne neplatí, že čím je sedlo mäkšie, tým je pohodlnejšie. Mäkké sedlá sú teda vhodnejšie na kratšie a menej časté jazdy.

Rozlišujú sa podľa frekvencie jazdy a počtu najazdených kilometrov:

Rekreačné sedlá - menej kilometrov, vzpriamenejšia jazdecká pozícia, pohodlné s veľkou podložkou.

Športové sedlá - kompromis medzi rekreačnými a pretekárskymi sedlami, s väčším počtom kilometrov, ale sedlo je stále veľmi pohodlné.

Pretekárske sedlá - všetko podriadené výkonu, nízkej hmotnosti a vysokému počtu najazdených kilometrov, pre ležiaceho cyklistu bude menej pohodlné.

Pánske x dámske sedlá

Dámske sedlá sa od pánskych líšia tým, že sú mäkšie, kratšie, ale hlavne sú vzadu širšie, takže sú lepšie prispôsobené ženským zadkom. Napríklad dámske sedlá Specialized využívajú technológiu Women's Body Geometry a majú iný anatomický výrez ako pánske modely, so skosenými stranami v strede sedla, aby sa zachoval prietok krvi do mäkkých tkanív pred prackou pätky. Dámske sedlá sú samozrejme ponúkané vo verziách pre cestnú, šotolinovú, horskú a trekingovú turistiku.

Gélové cyklistické sedlá

Niektoré typy sediel sú vyrobené s gélovou výplňou, ktorej účelom je znížiť tvorbu pľuzgierov na sedacej časti tela. Gélové sedlá sú skutočne pohodlnejšie, ich nevýhodou je, že sú o niečo ťažšie. Výrobcovia často ponúkajú rovnaký typ sedla s gélom aj bez neho. Príkladom je sedlo Specialized Phenom, ktoré sa dodáva vo verziách Phenom, Phenom Gel (s gélom) a Phenom Gel Ti (s gélom a titánovými lištami).

Cyklistika a prietok krvi

Výrobcovia sediel sú si dobre vedomí skutočnosti, že sedenie na bežnom sedle obmedzuje prietok krvi do mäkkých tkanív pred strmeňom. To je zo zdravotného hľadiska veľmi riziková záležitosť, najmä pre mužov, pretože dlhodobé nedostatočné prekrvenie týchto oblastí a najmä penisu môže viesť k problémom s erekciou. Nebezpečenstvo tohto javu spočíva najmä v tom, že cyklista počas jazdy zvyčajne necíti obmedzený prietok krvi. U dám sa tento problém spája skôr s nepríjemnými pocitmi a bolesťou v mäkkých oblastiach pred pubickou sponou počas jazdy a po nej, ale dámy môžu mať aj zdravotné problémy spôsobené nedostatočným prietokom krvi do tkanív pred pubickou sponou.

Výrobcovia sediel sa prirodzene snažia tomuto neblahému javu predchádzať. Spoločnosť Specialized bola jednou z prvých, ktorá sa týmto problémom zaoberala, a v rámci svojej koncepcie Body Geometry vybavila svoje sedlá anatomickým výrezom v stredovej časti. Ide o miesta, ktorými pri sedení na sedle prechádzajú tepny, ktoré zásobujú krvou inkriminované časti tela. Výrez zabraňuje tlaku na tieto tepny, a tým prerušeniu prívodu krvi, čo sa preukázalo testami, ktoré merali prietok krvi do daných oblastí. Ďalšou pozitívnou vlastnosťou výrezu je jeho odvzdušňovacia funkcia. V súčasnosti však sedlá s anatomickým výrezom v stredovej časti nájdete aj u iných výrobcov, napríklad Fizik alebo Bontrager.

Kostra

Dôležitú úlohu v sedle zohráva kostra alebo materiál, z ktorého je vyrobené. Najlepšie sedlá majú karbónovú kostru, ktorá zaručuje nízku hmotnosť pri vysokej tuhosti a čiastočnom tlmení nárazov. Nižšie modely kombinujú karbón s plastom a základné modely sediel majú celoplastovú kostru. Pre lepšie tlmenie nárazov sú bočné časti sedla niekedy mäkké, takže pružia, a niekedy sa dajú ohýbať rukou.

Poťah

Poťah cyklistického sedla je zvyčajne vyrobený z prírodnej alebo syntetickej kože a niektoré sedlá majú poťah v exponovaných častiach chránený iným materiálom odolným voči oderu, napríklad kevlarom. Pri novších a drahších sedlách sa však čoraz častejšie stretávame s poťahom vyrobeným 3D tlačou, ktorý sa už nedodáva so žiadnym dodatočným poťahom.

Ližiny

Veľmi dôležitý je aj materiál ližin. Opäť kraľuje karbón, ktorý je ľahký, pevný a dobre pruží. Karbónové ližiny majú kvôli pevnosti zvyčajne oválny tvar 7x9,6 mm. Duté titánové ližiny sú v tesnom závese za nimi, zatiaľ čo plné titánové ližiny by obsadili bronzovú priečku a zemiaková medaila medzi materiálmi ližin patrí chróm-molybdénu.

-----------

Integrovaná blikačka a podsedlové tašky

Nie je veľa príslušenstva, ktorým by ste mohli svoje sedlo dodatočne vybaviť. Patrí medzi ne blikačka, pre ktorú môže mať sedlo zabudovaný klip na "zacvaknutie", alebo už môže mať sedlo integrovanú blikačku.

Ďalším príslušenstvom môže byť sedlová podložka s penovou výstelkou pre väčšie pohodlie, ale neodporúča sa. Je vhodná len na kratšie vychádzky a na dlhšej ceste pôsobí presne naopak, ak sa zhŕňa, môže ľahko spôsobiť otlaky a vášmu pohodliu veľmi nepomôže.

Väčšina cyklistov si však zaobstará veľmi praktické sedlové tašky na náhradné duše, náradie a prípadne ďalšie veci. Na trhu je veľa sedlových tašek a nájdete ich v našej sekcii podsedlové tašky.

Cyklistické sedlo Joyseat | 3D sedlo na mieru

Český technologický start-up Posedla vyrába cyklistické sedlá na mieru pomocou 3D tlače s ohľadom na ľudskú individualitu a zdravie každého jazdca.

Celý postup výroby vášho nového sedla Joyseat na mieru nájdete nižšie.

Cyklistické sedlo Fizik | One-to-One program

Program One-to-One umožňuje vytvoriť sedlá na mieru na základe individuálnych biometrických údajov jazdca. Zaznamenávaním tlaku, ktorý cyklista vyvíja na sedlo, dynamicky zachyteného počas jazdy, mapuje jedinečný profil tlaku a využíva tieto údaje na vytvorenie 3D tlačenej sedlovky na mieru, ktorá ponúka bezkonkurenčné zlepšenie pohodlia aj výkonu.
Spoločnosť Fizik tak posúva svoj rad 3D tlačených adaptívnych sedadiel na ďalšiu úroveň a program One-to-One predstavuje vrchol osobného dizajnu a inžinierstva založeného na údajoch.

Celý proces výroby nového sedla Fizik One-to-One podľa vašich požiadaviek nájdete nižšie.

Články

10.09.2015

Ako vybrať cestný bicykel

Při výběru silničního kola zohledníte vaši jezdeckou úroveň, terén, v němž se pohybujete (jen silnice vs. občas pavé a…

10.09.2015

Ako vybrať horský bicykel

Při výběru horského kola (neboli MTB) budete řešit, zda sáhnout po pevném nebo celoodpruženém modelu, zda vybrat průměr kol…

10.09.2015

Ako vybrať dušu na bicykel

Při výběru duše na kolo je potřeba sledovat správný rozměr duše a typ ventilku, aby bylo duši možné použít na ráfek vašeho…

10.09.2015

Ako vybrať cyklistické tretry

Pri výbere tretier sa zamerajte na správnu kategóriu (cestné, MTB, rekreačné), hmotnosť, tuhosť podrážky, systém zapínania,…