Ako vybrať cyklistické sedlo
Sedlo je časť bicykla, ktorá najviac a najcitlivejšie prichádza do kontaktu s telom. Práve preto je dôležité venovať výberu sedla náležitú pozornosť, pretože nesprávne zvolené sedlo môže nielen výrazne znížiť pohodlie pri jazde a pokaziť vám cyklistické zážitky, ale môže mať aj významné negatívne dopady na vaše zdravie.
Pre základnú orientáciu pri výbere cyklistického sedla vám pomôže tento článok. Ak máte ďalšie otázky alebo si prajete konzultovať svoj výber, radi vám poradíme priamo v našej kamennej predajni Ski a Bike Radotín. K dispozícii je vám aj naše testovacie centrum, kde si môžete niektoré vybrané sedlá priamo vyskúšať.
Pri výbere sedla je potrebné zohľadniť niekoľko základných kritérií. V prvom rade by malo sedlo zodpovedať anatómii vašej panvy, a to správnou šírkou. Ďalej je potrebné vybrať sedlo podľa toho, kde jazdíte, či už v teréne alebo na ceste. Dôležitá je aj frekvencia vášho jazdenia a vzdialenosti, ktoré na bicykli bežne prekonávate.
Vhodné modely sediel nájdete v oddelení sedlá.
Krátke video ako vybrať cyklistické sedlo
Cyklistické sedlo v správnej šírke
Šírka sedla je veľmi dôležitým faktorom, pretože ani to najlepšie a najmäkšie sedlo vám nezaručí pohodlie, ak nebude vyhovovať šírke vašich sedacích kostí. Túto šírku vám na predajni zmeráme pomocou špeciálneho meradla. Ide vlastne o stoličku vybavenú vankúšom s tvarovou pamäťou, na ktorú si sadnete a vaše sedacie kosti vytlačia do vankúša odtlačky. Podľa ich vzdialenosti je potom možné určiť, akú šírku sedla potrebujete. Sedlá sa vyrábajú v šírkach 130, 140, 143, 150, 155, 160 mm a a vyložene rekreačné modely nájdete aj v šírkach 175 a 190 mm. Najbežnejšia šírka sedla pre mužov je 143 mm, pre ženy to býva väčšinou sedlo so šírkou 155 mm. Nenechajte sa mýliť proporciami postavy, pretože človek s mohutnejšou postavou občas potrebuje sedlo so šírkou 130 mm, alebo naopak, štíhly človek môže mať sedacie hrboly ďaleko od seba a správna šírka sedla pre neho môže byť napríklad aj 150 mm.
-----------
Cestné a MTB sedlá
Správnu šírku sedla už poznáte a môžete pokračovať vo výbere. Teraz sa zamerajte na terén, v ktorom jazdíte. Ak jazdíte na ceste, je potrebné vybrať si medzi cestnými sedlami. Tieto sedlá sú dlhšie, užšie, ľahšie a všeobecne o niečo tvrdšie než sedlá pre horské bicykle. Predpokladá sa, že na týchto sedlách budete prekonávať dlhšie vzdialenosti a jazdiť často a intenzívne.
Ak jazdíte hlavne v teréne, vyberiete si skôr sedlo určené na horské kolo. MTB sedlá sa od cestných líšia predovšetkým odolnosťou proti nárazom vznikajúcim pri prejazde nerovným terénom a sú tiež konštruované pre trochu odlišný spôsob jazdy. Pre all-mountain a zjazdy sú sedlá o niečo širšie, mäkšie, pevnejšie a tiež ťažšie.
Sedlá pre trekové a krosové bicykle sú všeobecne širšie a mäkšie, s vyššou výstielkou, primárne určené pre menší počet najazdenýc kilometrov a kratší čas strávený v sedle.
-----------
Sedlo bicykla a frekvencia jazdy
Pri výbere sedla sa však neriaďte striktne podľa terénu, v ktorom jazdíte. Mnoho amatérskych jazdcov na šotolinových alebo dokonca horských bicykloch používa cestné sedlá kvôli ich nižšej hmotnosti a väčšej tvrdosti. Nebojte sa tvrdosti sedla, skúsenosti ukazujú, že častá a dlhodobá jazda spôsobuje väčšiu záťaž chrbta, paradoxne na mäkších a viac polstrovaných sedlách. Rozhodne neplatí, že čím je sedlo mäkšie, tým je pohodlnejšie. Mäkké sedlá sú teda vhodnejšie na kratšie a menej časté jazdy.
Rozlišujú sa podľa frekvencie jazdy a počtu najazdených kilometrov:
Rekreačné sedlá - menší počet km, vzpriamenejšia pozícia jazdca, pohodlné s veľkou výstielkou.
Športové sedlá - kompromis medzi rekreačnými a pretekárskymi sedlami, počíta sa s väčším počtom najazdených km, ale sedlo je stále veľmi pohodlné.
Závodné sedlá - všetko je podriadené výkonu, nízkej váhe a veľkému počtu najazdených km, pre rekreačného cyklistu budú menej pohodlné.
-
- 150 mm
- 160 mm
Sedlo Tempo Argo R5 bolo vyvinuté na základe vedeckého výskumu a reaguje na súčasné trendy - sedlo je krátke, široké a má veľký stredový výrez. To všetko pre skutočne maximálne pohodlie počas jazdy. Špecifická konštrukcia sedla umožňuje mierne prehnutie škrupiny po stranách. To zabezpečuje voľný pohyb stehien pri pedálovaní a zvyšuje počet možných polôh.
-
- 160 mm
- 147 mm
Dámske sedlo Ergon SMC Core je dámske sedlo s ortopedickou penou pre väčšie pohodlie pri jazde.
-
- 215 mm
Pohodlné mestské sedlo Bontrager Urban je vhodné na akékoľvek dochádzanie do práce a jazdu v meste. Konštrukcia sedla poskytuje maximálne pohodlie vo vzpriamenej polohe. Povrch sedla je vyrobený z odolného materiálu.
-
- 160 mm
Ergon SC Core Prime Men je pánske ergonomické sedlo pre mestské a trekingové bicykle. Vďaka použitým materiálom a ergonomickému tvaru podporuje prirodzené pohyby panvy počas šliapania, aktívne uvoľňuje sedacie kosti a spoľahlivo tlmí nárazy.
Pánske x Dámske sedlá
Dámske sedlá sa od pánskych líšia tým, že sú mäkšie, kratšie, ale hlavne sú v zadnej časti širšie, teda lepšie prispôsobené ženským sedacím partiám. Napríklad dámske sedlá Specialized využívajú dámsku Body Geometry technológiu a majú od pánskych modelov odlišný anatomický výrez so skosenými stranami uprostred sedla, ktorý slúži na zachovanie prúdenia krvi do mäkkých tkanív pred sponou lonovou. Dámske sedlá sú samozrejme ponúkané v prevedeniach pre cestné, gravel, horské aj trekové bicykle.
Gélové cyklistické sedlá
Niektoré typy sediel sa vyrábajú s gélovou výplňou, ktorej účelom je znížiť otlaky sedacej časti tela. Gélové sedlá sú naozaj príjemnejšie, ich nevýhodou je mierne vyššia hmotnosť. Výrobcovia často ponúkajú rovnaký typ sedla v prevedení s gélom a bez gélu. Príkladom je sedlo Specialized Phenom, ktoré sa vyrába v typoch Phenom, Phenom Gel (s gélom) a Phenom Gel Ti (s gélom a titánovými lyžinami).
-----------
Cyklistika a prietok krvi
Výrobcovia sediel si sú dobre vedomí skutočnosti, že pri sedení na klasickom sedle dochádza k obmedzeniu prietoku krvi do mäkkých tkanív pred sponou lonovou. Zdravotne je to veľmi riziková záležitosť najmä u mužov, pretože dlhodobé nedokrvenie týchto partií, a najmä penisu, môže viesť k problémom s erekciou. Nebezpečenstvo tohto javu spočíva najmä v tom, že cyklista pri jazde obmedzený prietok krvi obvykle nijako nepociťuje. U dám je tento problém skôr spojený s nepríjemnými pocitmi a bolesťou mäkkých partií pred lonovou sponou počas a po jazde, ale aj dámy môžu mať zdravotné problémy spôsobené nedostatočným prietokom krvi do tkanív pred lonovou sponou.
Výrobcovia sediel sa samozrejme snažia tomuto neblahému javu zabrániť. Ako jedni z prvých sa tomuto problému začali venovať vo firme Specialized, ktorá v rámci konceptu Body Geometry svoje sedlá opatruje anatomickým podlžným výrezom v strednej časti. Práve týmito miestami totiž pri sedení na sedle prechádzajú tepny, ktoré zásobujú krvou inkriminované časti tela. Výrez zabraňuje tlaku na tieto tepny a tým aj prerušeniu prívodu krvi, čo bolo potvrdené testami, ktoré merajú prietok krvi do daných partií. Ďalším pozitívom výrezu je aj jeho ventilačná funkcia. Dnes už však nájdeme sedlá s anatomickým podlžným výrezom v strednej časti aj u iných výrobcov, ako sú napríklad Fizik alebo Bontrager.
-----------
Kostra
Významnú úlohu u sedla zohráva kostra, resp. materiál, z ktorého je vyrobená. Najlepšie sedlá majú kostru z karbónu, ktorý zaručuje nízku hmotnosť pri vysokej tuhosti a čiastočnú absorpciu nárazov. Nižšie modely kombinujú karbón s plastom a základné modely sediel majú kostry celoplastové. Pre lepšiu absorpciu nárazov sú niekedy bočné časti sedla mäkké, takže pružia, niekedy sa dajú ohnúť aj rukou.
Poťah
Poťah cyklistického sedla býva zvyčajne vyrobený z prírodnej alebo syntetickej kože a niektoré sedlá majú poťah v exponovaných častiach chránený proti oderu iným odolným materiálom, napríklad kevlarom. U novších a drahších sediel sa však čoraz častejšie stretávame s tým, že výplň je vyrobená pomocou 3D tlače, na ktorú už neprichádza žiadny dodatočný poťah.
Lyžiny
Aj pri lyžinách je veľmi dôležitý materiál, z ktorého sú vyrobené. Opäť kraľuje karbón, ktorý je ľahký, pevný a dobre pruží. Karbónové lyžiny majú zvyčajne oválny tvar 7x9,6 mm, a to kvôli pevnosti. Na pomyselnom druhom mieste sú duté titánové lyžiny, bronzovú priečku by zaujali plné titánové lyžiny a "zemiaková medaila" medzi materiálmi lyžín patrí chrom-molybdenu.
-----------
Integrovaná blikačka a podsedlové tašky
Doplnkov, ktorými by ste mohli doplniť svoje sedlo, nie je veľa. Ide najmä o blikačku, pre ktorú môže mať sedlo vstavaný klip na „zacvaknutie“, alebo môže byť sedlo už vybavené integrovanou blikačkou.
Ďalším doplnkom môže byť návlek s molitanovou výstielkou pre väčší komfort, ktorý však skôr neodporúčame. Hodí sa iba na kratšie výjazde, na dlhšom výlete pôsobí presne opačne. Ak sa zhrnie, môže ľahko spôsobiť otlaky a vášmu pohodliu veľmi nepomôže.
Väčšina cyklistov si k sedlu zaobstaráva veľmi praktické podsedlové tašky na náhradnú dušu, náradie a prípadne ďalšie veci. Podsedlových tašiek je na trhu veľké množstvo a u nás ich nájdete v oddelení podsedlové tašky.
-
- uni
Univerzálna sedlová brašna Aero Wedge so systémom upevnenia Quick Click.
-
- uni
Aktualizovaná a vylepšená verzia obľúbenej sedlovej brašne Wedge Pack II, ktorá je teraz k dispozícii v štyroch veľkostiach a je vyrobená z mimoriadne odolného nylonu 1000 Denier.
-
- Náš tip
- uni
Rozšíriteľná taška na sedlo Ex-Caddy z odolného tkaného nylonu. Samotné otvorenie zipsu zväčší jeho objem. K sedlovým tyčiam sa pripevňuje pomocou popruhu s prackou a k sedlovej tyči pomocou dvoch popruhov so suchým zipsom. Má prehľadný vnútorný organizér.
-
- uni
Sedlová brašna Mondo Pack je určená pre menšie veľkosti rámov alebo pre cyklistov, ktorí majú veľmi stiahnutú sedlovku.
Cyklistické sedlo Posedla Joyseat | 3D sedlo na mieru
Český technologický start-up Posedla vyrába cyklistické sedlá na mieru s využitím 3D tlače, s rešpektom k ľudskej individualite a zdraviu každého jazdca.
Celý proces výroby vášho nového sedla Posedla Joyseat na mieru nájdete nižšie.
Cyklistické sedlo Fizik | program One-to-One
Program One-to-One umožňuje vytvárať sedlá šité na mieru na základe individuálnych biometrických údajov jazdca. Zaznamenaním tlaku, ktorý cyklista vyvíja na sedlo, dynamicky zachyteného pri jazde, zmapuje jedinečný profil tlaku a použije tieto dáta na vytvorenie 3D tlačeného sedlového polstrovania na mieru, ktoré ponúka bezkonkurenčné zlepšenie v oblasti pohodlia aj výkonu.
Fizik tak posúva svoju radu Adaptívnych sediel s 3D tlačou na ďalšiu úroveň a program One-to-One predstavuje vrchol osobného designu a inžinierstva založeného na dátach.
Celý proces výroby vášho nového sedla Fizik One-to-One na mieru nájdete nižšie.