Ako vybrať dušu na bicykel

Pri výbere duše na bicykel je potrebné sledovať niekoľko základných faktorov. Správny rozmer duše a typ ventilu zabezpečí, že ju bude možné použiť na ráfik vášho bicykla. Hmotnosť, prevedenie a kvalita duše sa následne odrazia na jazdných vlastnostiach a životnosti duše s ohľadom na cyklistické odvetvie, v ktorom bicykel používate.

Ak by ste si po prečítaní článku aj tak neboli istí správnym výberom, nezabudnite, že nie sme len e-shop. Radi vás privítame priamo v našej kamennej predajni v Radotíne, kde vám naši cyklistickí odborníci pomôžu s výberom vhodnej duše pre váš bicykel.

Voľba správnej duše

Aby bola duša kompatibilná a správne fungovala na vašom bicykli, je potrebné vybrať jej správny rozmer. Konkrétne ide o správny priemer a šírku. Priemer duše musí zodpovedať priemeru ráfiku bicykla. V praxi je vďaka pružnosti duše možné použiť jednu dušu pre viacero priemerov ráfika, pričom ich rozpätie je vždy uvedené na obale duše.

Šírka duše musí zodpovedať použitému plášťu. Ak by bola duša príliš tenká, nevyplnila by dostatočne celý priestor plášťu, čo by sa negatívne prejavilo na jazdných vlastnostiach bicykla. Naopak, príliš silná duša by po nafúknutí mohla vytvárať prehyby, čo by mohlo spôsobiť defekt počas jazdy alebo pri nasadzovaní plášťa.

Rozmer duše

Rozmery duší sa uvádzajú v niekoľkých štandardoch:

  1. Najpresnejšie a najjednoznačnejšie je označenie ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation), ktoré udáva šírku a vnútorný priemer plášťa v milimetroch, napr. 37-662, čo znamená šírku 37 mm a vnútorný priemer 622 mm.
  2. Ďalej je tu označenie v palcoch, ktoré je pomerne bežné najmä v krajinách anglosaského sveta a všeobecne u horských bicyklov. Uvádza približný vonkajší priemer plášťa a jeho šírku, napr. 28x1,4. Niekedy sa možno stretnúť s vyjadrením priemeru nie v podobe desatinného čísla, ale zlomku, teda napr. 28x1 5/8.
  3. Posledným štandardom označenia je tzv. francúzsky rozmer, ktorý udáva približný vonkajší priemer a šírku plášťa, napr. 700x35C. Písmeno C označuje vnútorný priemer, v tomto prípade 622 mm. Toto označenie sa používa najmä v cestnej cyklistike, na horských bicykloch sa nevyskytuje.

-----------

Vhodný ventil

Na trhu existujú štyri rôzne typy ventilov – AV (autoventil), DV (Dunlop), RV (Regina) a SV (galuskový, Presta). Nedá sa povedať, že by niektorý z nich prevyšoval ostatné, čo sa týka kvality. Dnes sú už všetky dobre prispôsobené na použitie pre vysoký tlak v duši.

Pri výbere je najdôležitejšie, aby ventil zodpovedal otvoru v ráfiku a dal sa nafúknuť vašou pumpičkou. Na slovenskom trhu sú najbežnejšie ventily typu AV (autoventil) a SV (galuskový ventil).


Autoventil je v poslednej dobe veľmi obľúbený. Možno ho ľahko nafúknuť na benzínovej pumpe a je užívateľsky veľmi príjemný a jednoduchý na obsluhu.
Zobraziť duše s autoventilom.

Galuskový ventil má priemer iba 6 mm oproti „tradičným“ 8 mm u ostatných typov ventilov. Preto vyžaduje menší otvor v ráfiku. Ak by ste použili galuskový ventil v ráfiku s väčším otvorom, hrozí vytrhnutie ventilu. Výhodou galuskového ventilu je jeho nižšia hmotnosť (cca 4-5 g v porovnaní s AV alebo DV ventilmi), čo ho predurčuje na použitie najmä u závodných modelov bicyklov. Na druhej strane je potrebné ho pred samotným hustením povoliť a následne opäť dotiahnuť. To môže niekedy spôsobovať problémy začiatočníkom, pretože tenký hrot SV ventilu sa môže ľahšie ohnúť pri zhadzovaní alebo nasadzovaní pumpy. Ak so sebou vždy nenosíte vhodnú pumpu, je dobré si do podsedlovej tašky zaobstarať aspoň skrutkovaciu redukciu na autoventil. Dušu s galuskovým ventilom potom ľahko dofúkate aj na benzínovej pumpe alebo väčšinou starších pumpičiek.
Zobraziť duše s galuskovým ventilom.

DV alebo Dunlop ventil je pomerne rozšírený najmä v zahraničí. Jeho nevýhodou je zložitejšia výmena duše. Ventil sa musí rozskrutkovať, prestrčiť otvorom v ráfiku a opäť zoskrutkovať. Jeho výhodou je, že sa dá ľahko povoliť a rýchlo vypustiť.

RV alebo Regina je ventil, ktorý sa používa prakticky výhradne v Taliansku. U nás sa s ním stretnete minimálne.

Dĺžka ventilu

Dôležité je zvoliť aj vhodnú dĺžku ventila s ohľadom na výšku ráfika. Ventil musí presahovať ráfik tak, aby bolo možné naň nasadiť pumpičku. Pri použití vysokých aero ráfikov je zvyčajne potrebné použiť špeciálny nadstavec na ventil alebo dušu s extra dlhým ventilom. Ponúkame duše s dĺžkou ventilu až 80 mm.
Zobraziť duše s dĺžkou ventilu 60 - 80 mm.

Hmotnosť duše

Hmotnosť duše je ďalším veľmi dôležitým faktorom, pretože hmotnosť rotačných častí bicykla ovplyvňuje jazdné vlastnosti oveľa viac ako hmotnosť ostatných častí. Úspora hmotnosti na kolesách a tým pádom aj na duši má značný pozitívny vplyv, najmä na akceleráciu.

Pre závodné použitie sa preto hodia ľahké alebo dokonca ultraľahké duše, avšak pozor, je potrebné počítať so zníženou odolnosťou voči defektu. Zohľadnite aj to, v akom teréne budete jazdiť. Čím ľahší terén, tým ľahšiu dušu môžete zvoliť.
Zobraziť ultraľahké duše.

Naopak pre ťažký terén, zjazdové disciplíny alebo expedície do miest, kde je ťažké zohnať náhradnú dušu, je vhodnejšie zvoliť skôr odolnú dušu.
Zobraziť odolné freeride duše.

Prevedenie duše a jej kvalita

S vyššie uvedeným súvisí aj otázka prevedenia duše a jej kvality. Vyhotovenie úzko súvisí so spôsobom použitia duše – na trhu sú špeciálne silnejšie expedičné duše s vysokou odolnosťou proti defektu, ďalej duše z polymerizovanej nevulkanizovanej gumovej zmesi, ktorá sa v prípade defektu stiahne okolo predmetu, ktorý do duše prenikol a spomalí únik vzduchu natoľko, že jazdec má dostatok času zareagovať. Samostatnou kapitolou sú duše na zjazd, ktoré majú okolo ventilu špeciálnu výstuhu, ktorá zabraňuje jeho vytrhnutiu.

Samozrejme aj u duší platí, že sa môžete oveľa viac spoľahnúť na značkový výrobok. Príkladom môže byť napríklad nemecký výrobca špičkových duší Schwalbe, ktorý každú dušu pred expedíciou v továrni nafúkne na 24 hodín a testuje, či nedochádza k úniku vzduchu a zníženiu tlaku.

-----------