Ako vybrať elektrobicykel
Pri výbere elektrobicykla sa najprv – rovnako ako pri výbere klasického bicykla – zamerajte na výber správnej kategórie. Tá závisí od toho, kde plánujete na elektrobicykli najčastejšie jazdiť. V meste, po spevnených cestách alebo v teréne? Podľa toho zistíte, či je pre vás najvhodnejší mestský, trekingový, horský alebo cestný bicykel.
Ak si nebudete vedieť rady ani po prečítaní článku, nezabudnite, že nie sme len e-shop. Radi vás privítame priamo v našej kamennej predajni, kde vám naši cyklistickí špecialisti pomôžu s výberom vhodného modelu elektrobicykla.
Dôležité atribúty elektrobicyklov:
- kategória elektrobicyklov
- umiestnenie motora
- kvalita batérie
- kvalita rámu a komponentov
Kategória elektrobicyklov
Elektrobicykle existujú v mnohých rôznych variantoch a modelových prevedeniach. Dá sa povedať, že kopírujú kategórie klasických bicyklov. Existují tak mestské, trekingové, horské i celoodpružené bicykle a výnimkou nie sú ani cestné modely.
Ako v celej našej ponuke, tak i tu platí, že predávame veci, ktorým sami dôverujeme a sami by sme ich používali. Zameriavame sa teda aj naprieč kategóriami elektrobicyklov skôr na kvalitné modely bez kompromisov, ktoré sú na hornej cenovej hranici.
Mestské elektrobicykle
Do tejto kategórie patria elektrobicykle určené na pohyb v mestskom prostredí, na kratšie cesty do práce, na nákupy a podobne. Patria sem aj praktické skladačky s elektrickým pohonom.
Mestské elektrobicykle majú najčastejšie hliníkový rám, pohodlný, vzpriamený posed so širokým mäkkým sedlom, často sú vybavené nosičom alebo košíkom na prepravu menšieho nákladu, výnimkou nie sú ani integrované svetlá a blatníky.
Motor býva u lacnejších modelov tejto kategórie väčšinou umiestnený v prednom alebo zadnom náboji (o rôznych umiestneniach motora a jeho výhodách nájdete nižšie), lepšie modely potom majú motor stredový. Mestské elektrobicykle patria k menej cenovo nákladným, pohybujú sa približne v cenových reláciách 596 EUR – 4 771 EUR, cena sa líši najmä v závislosti na kvalite spracovania a použitom pohone.
Trekingové a krosové elektrobicykle
Trekingové a krosové elektrobicykle už umožňujú rýchlejšiu a športovejšiu jazdu aj na väčšie vzdialenosti, sú určené na asfaltové a spevnené cesty, prípadne do ľahkého terénu. Najčastejšie sú postavené na hliníkových rámoch s už o niečo športovejšou geometriou a nie tak vzpriameným posedom, aký majú mestské elektrobicykle.
Tieto elektrobicykle sa pohybujú v cenovej hladine 994 EUR do 4 771 EUR, opäť podľa použitého pohonu.
Elektrobicykle do terénu
Elektrobicykle do terénu sú protikladom klasických horských bicyklov, a to ako s pevnou, tak i odpruženou zadnou stavbou. Sú odolné, dobre ovládateľné, nájdete medzi nimi aj modely pre športový zjazdový štýl alebo enduro, kedy si jazdec chce čo najviac užívať divokú jazdu z kopca a elektromotor mu pomáha minimalizovať čas potrebný na stúpanie.
Horské elektrobicykle sú postavené na hliníkových aj karbonových rámoch, motor je u lacnejších modelov väčšinou v zadnom náboji, alebo u drahších modelov v strede pedálov, kde ho určite odporúčame z dôvodu ovládateľnosti v teréne. Cenové rozpätie je značné, orientačne 994 EUR do 9 940 EUR, závisí na použitom materiáli rámu, kvalite odpruženia a samozrejme opäť na pohone.
Cestné elektrobicykle
Najnovšou kategóriou sú cestné elektrobicykle, ktoré vďaka vývoju asistenčných systémov umožňujú aj netrénovaným cyklistom držať krok s trénovanými cyklistami v stúpaniach. Zároveň si bicykel zachováva prirodzenú rýchlosť aj na rovine a dobré jazdné vlastnosti ako bežný cestný bicykel. Geometricky zvyčajne vychádzajú z pohodlnejších modelových radov cestných bicyklov, ako sú endurance alebo gravelbiky, a sú vybavené širšími pneumatikami.
Umiestnenie motora
Ako už bolo spomenuté, umiestnenie motora sa u jednotlivých elektrobicyklov líši. Existujú tri najčastejšie umiestnenia – predný náboj, zadný náboj a stred šliapania. Umiestnenie v prednom náboji je typické pre mestské a niektoré krosové elektrobicykle, je najľahšie na montáž a výhodou bicyklov s týmto umiestnením motora je vďaka tomu nižšia cena.
Podobne aj umiestnenie motora v zadnom náboji môžeme nájsť hlavne u mestských a krosových bicyklov. V porovnaní s umiestnením v prednom náboji je ovládateľnosť bicykla o niečo lepšia. Motor v zadnom náboji používajú aj cestné elektrobicykle, u ktorých chcú výrobcovia zachovať designovú čistotu rámu.
Z hľadiska rozloženia hmotnosti a efektivity výkonu je najvýhodnejšie umiestnenie motora v strede šliapania. Nevýhodou tohto umiestnenia motora je vyššia cena, ale vzhľadom na ovládateľnosť a celkový zážitok z jazdy sa k tejto variante postupne priklonila ponuka všetkých značiek, ktoré to s elektrobicyklami myslia naozaj vážne. Najmä pre horské bicykle je toto najlepšie riešenie.
Výkon motora
Podľa platnej legislatívy je maximálny povolený výkon motora u elektrobicykla určeného na pohyb po cyklotrasách a pozemných komunikáciách 250 W. Tento výkon má väčšina dnešných elektrokol. Legislatívne je obmedzená aj maximálna rýchlosť bicykla pri použití elektromotora, a to na 25 kilometrov za hodinu.
Motory používané u elektrobicyklov sa však líšia svojim napätím. Mestské modely bicyklov majú väčšinou motory s napätím 24 V. Poskytujú rovnomerný a vyrovnaný chod.
Najčastejšie používaná varianta elektromotora s napätím 36 V zvládne prevádzku v meste, jazdu po asfalte, ale aj nástrahy terénu.
Horské elektrobicykle do najnáročnejšieho terénu sú potom osadzované motormi s napätím 48 V. Majú aj vyšší krútiaci moment než motory pre krosové alebo mestské bicykle.
Pri výbere elektrobicykla sa tiež oplatí uprednostniť motor od overeného výrobcu, medzi ktoré platí napríklad značky Yamaha, Bosch, Shimano alebo Brose.
Batérie
Veľmi dôležitým atribútom výberu je kvalita batérie. Na elektrobicykloch sa používajú takmer výhradne lítiové batérie, čím vyššiu majú kapacitu a napätie, tým viac dávajú energie a tým dlhšie vydrží bicykel na batérii jazdiť. Pre mestské a trekkingové elektrobicykle je väčšinou postačujúca kapacita 300 - 400 Wh. U horských bicyklov je dobré mať batériu s kapacitou 500 Wh a viac. Zvlášť ak radi jazdíte v náročnom teréne alebo často vyrážate na dlhšie výlety.
Výdrž batérie (dojazd elektrobicykla) je však závislá na celom rade faktorov, napríklad na hmotnosti jazdca, náročnosti terénu, celkovom prevýšení trate alebo použitom režime pohonu. Preto sa dá dojazd elektrobicykla len približne odhadnúť.
Nabíjanie batérie trvá v závislosti na jej kapacite. Plné nabitie zvyčajne trvá 3 - 5 hodín. Ale väčšinou už za 1,5 hodiny zvládnete nabiť batériu približne na 70 % jej kapacity.
Kvalita rámu a komponentov
Rovnako ako pri klasických bicykloch, aj pri výbere elektrobicykla je samozrejme nutné zohľadniť materiál a kvalitu spracovania rámu aj jednotlivých komponentov. Najčastejšie sú rámy hliníkové, lepšie modely elektrobicyklov sú vyrobené z karbónu, ktorý vykazuje nižšiu hmotnosť a vyššiu tuhosť.
Dôležitý je aj materiál prednej vidlice, sedlovky či riadidiel. U týchto komponentov karbón okrem nižšej hmotnosti dokáže vďaka lepšej pružnosti pohlcovať vibrácie prichádzajúce od terénu a poskytne jazdcovi väčšie pohodlie.
Kľúčová je tiež kvalita odpruženia. Základom je pružinová predná vidlica, lepšie modely elektrobicyklov majú vzduchovú prednú vidlicu s možnosťou nastavenia pruženia aj odskoku (reboundu). Najlepšie bicykle majú inteligentné systémy pruženia, ktoré samy reagujú na veľkosť nerovností, resp. intenzitu nárazov prichádzajúcich od terénu a dokážu sa prispôsobiť mierou pruženia. To sa samozrejme týka jak vidlic, tak tlmenia zadnej stavby.
Dôležitá je aj kvalita bŕzd, najmä u modelov určených do terénu a na jazdu z kopca. Odporúčame preto hydraulické kotúčové brzdy, ktoré zabezpečia dostatočný brzdný účinok za všetkých podmienok.
Viac o kvalite rámu a komponentov nájdete v našom článku Ako vybrať bicykel.